|
Akcja gry toczy się prawdopodobnie w Persji wieków średnich (obecne tereny Iranu). Podczas gdy Sułtan zdobywa nowe przestrzenie życiowe dla swoich podwładnych poza granicami kraju, władzę przejmuje Wielki Wezyr Jaffar. Okazuje się on być tyranem i ludność zdaje się nie być zadowolona z jego rządów. Społeczeństwo nie jest jednak w stanie sprzeciwić się wezyrowi, gdyż dysponuje on dość potężną armią. Aby stać się prawomocnym władcą Jaffar musi pojąć za żonę córkę Sułtana - Księżniczkę Persji. Tymczasem Księżniczka jest zakochana w głównym bohaterze gry - w obcokrajowcu nie zorientowanym w pałacowych intrygach. Wezyr aresztuje go, pozbawia miecza i wrzuca do lochów pod jego posiadłością, natomiast Księżniczce stawia ultimatum - albo go poślubi, albo zginie. Na podjęcie decyzji daje jej jedną godzinę. I tutaj zawiązuje się akcja gry. Główny bohater powinien wydostać się z kazamatów, przy okazji zarzynając wojowników Wezyra i samego Jaffara. Podczas gry dowiadujemy się, że Jaffar jest magikiem (ho, ho!) i dysponując siłami czarnoksięskimi tworzy wierną kopię naszego herosa, z którą oczywiście też przyjdzie walczyć. Po zakatrupieniu wszystkiego co żywe i martwe (walka ze szkieletem) i wyjściu z podziemi nasz bohater ma okazję cmoknąć Księżniczkę i zostaje Księciem Persji... I żyją długo i szczęśliwie...
Uhh... To by było na tyle. Całą historyjkę (i grę oczywiście) wymyślił i napisał Jordan Mechner (wcześniej stworzył grę "Karateka"). Tworzył ją dwa lata na swym maku (Apple II) i zakończył prace w 1989. Urodzony w Nowym Jorku w 1964 roku, w 1985 ukończył psychologię na Uniwersytecie Yale. Po sukcesie Prince of Persia zajął się produkcją kolejnych gier: Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame (1993), The Last Express (1997), Prince of Persia 3D (1999) i Prince of Persia: The Sands of Time (2003). Nie uczestniczył natomiast w produkcji gier Prince of Persia: Warrior Within (2004) i Prince of Persia: The Two Thrones (2005) - jak sam stwierdził zbyt brutalnych i prezentujących styl, który mu nie odpowiada. Mechner jest także reżyserem i producentem krótkometrażowych filmów dokumentalnych: Waiting for Dark (1993) i Chavez Ravine: A Los Angeles Story (2003).
W programowaniu gry Prince of Persia pomagał mu Dan Gorlin, natomiast twórcami grafiki byli: Leila Bronstein, Avril Harrison i James St. Louis. Muzykę stworzył Jordan Mechner.
Płynna animacja postaci występujących w grze powstała dzięki studiom ruchu jakie Jordan Mechner prowadził filmując i fotografując swego brata Davida. Następnie przeniósł je metodą rotoskopii (ręczne przerysowanie klatka po klatce występujących na filmie form w celu stworzenia filmu animowanego) i zastosował w grze.
Całość wydana została pod egidą Brøderbund Software (w kolejnych latach Red Orb Entertainment, obecnie prawa do nazwy Prince of Persia posiada Ubisoft).
Ukazały się wersje gry dla następujących komputerów (w kolejności powstawania):
- Apple II (1989)
- Amiga (1990)
- Amstrad CPC (1990)
- Atari ST (1990)
- IBM PC (1990)
- PC98 (1990)
- X68000 (1991)
- Macintosh (1992)
- SAM Coupé (1992)
- ZX Spectrum (1996)
- Commodore 64/128 (2011)
oraz konsol:
- PC Engine/Turbo Grafx 16 (1991)
- Game Boy (1992)
- Sega Mega CD (1992)
- Sega Master System (1992)
- NES (1992)
- SNES (1992)
- Sega MegaDrive (1993)
- Game Boy Color (1999)
|
|
Pudełko gry w wersji dla Amstradów CPC |
|
W oparciu o nowsze wersje powstała ekranizacja gry Prince of Persia. Film "Książę Persji: Piaski Czasu" wyreżyserował Mike Newell (wcześniej wyreżyserował m.in. takie filmy jak "Cztery wesela i pogrzeb" czy "Harry Potter i Czara Ognia"), a scenariusz napisali Boaz Yakin, Carlo Bernard, Doug Miro i oczywiście Jordan Mechner (jest on równiez producentem wykonawczym). Premiera światowa miała miejsce 9 maja 2010, a polska 21 maja 2010 roku. Więcej o filmie na stronie Filmweb.
|
|
|