Prince of Persia (ZX Spectrum)


Ośmiobitowy komputer ZX Spectrum firmy Sinclair jest przykładem maszyny, która zdobyła sobie niebywałą popularność. Klony ZX Spectrum (oparte na procesorze Z80A taktowanym zegarem 3,54 MHz) produkowane były pod rozmaitymi nazwami na całym świecie (w Polsce np. jako Elwro 800 Junior). Komputerek wyposażono w szesnastokolorową grafikę (osiem kolorów o dwóch stopniach jasności) oraz pamięć o pojemności od 16 do 128 kB (w zależności od wersji). Nośnikiem były taśmy magnetofonowe, a następnie dyskietki 3" i napędy Microdrive (pojemność 100 kB).
Pomimo, że ostatni model ZX Spectrum powstał w 1988 roku, komputer ten nadal ma fanów.

Konwersja gry Prince of Persia jest typowym przykładem tego, że ZX Spectrum nadal żyje. Pomimo głosów, że wydanie PoP na tą platformę jest niemożliwe (głównie ze względów technicznych), gra została wykonana w roku 1996 przez rosyjskich programistów i jest wierną kopią wersji na PC. Grafika (mimo ograniczeń platformy) wygląda nieźle, a i muzyka brzmi nienajgorzej. Część tekstów napisano cyrylicą, a do pokonania jest 12 poziomów o standardowym układzie komnat. Poruszanie postacią przy pomocy następujących klawiszy: O - w lewo, P - w prawo, Q - skok, A - przysiad, spacja - walka i drobne kroki (z klawiszami O i P), T - pozostały czas. Niestety mankamentem jest opóźniona reakcja Księcia na naciśnięcie przycisku... Powoduje to, że często nie można wykonać odpowiednio wcześnie skoku, łatwiej nadziać się na kolce, a w efekcie zniechęcić do dalszej gry.
Pomimo tej wady konwersja jest ciekawą pozycją wśród gier na ZX Spectrum i warto zobaczyć jak wygląda.

Maciek (autor Serwisu)

Platforma: ZX Spectrum 128K
Autor: Nikodim
Data wydania: 1996
Zalecany emulator: ZX Spin

Zasoby dla tej wersji:

Muzyka z gry [format AY] (1,80 kB)
Mapy poziomów dla tej wersji
Informacje, emulatory i oprogramowanie do ZX Spectrum