Prince of Persia (Commodore 64/128)


W ciągu wielu lat wydano porty gry Prince of Persia dla większości znanych i mniej znanych komputerów i konsol, jednak wśród nich zabrakło bardzo popularnego Commodore 64. Sam Jordan Mechner przyznał, że chciał napisać wersję gry dla tego komputera, jednak nie było chętnych producentów, bo komputer ten "był już przestarzały" i ostatecznie pomysł zarzucono. Idea stworzenia konwersji na C64 jednak co jakiś czas odżywała, a w połowie lat 90. XX wieku powstało nawet niegrywalne "preview demo" autorstwa grupy węgierskich programistów (również szerzej opisane w Serwisie).

Właśnie zainspirowany tym demkiem holenderski programista Andreas Varga (Mr. SID) postanowił stworzyć grywalny port Prince of Persia. Tworzony kod oparł na notatkach Jordana Mechnera, które autor wykonywał podczas pisania pierwotnej wersji na Apple II (oryginalny kod niestety zaginął). W lipcu 2009 roku Varga stworzył już początkowy loch, po którym poruszał się główny bohater wykonując praktycznie wszystkie znane z oryginału czynności (chodzenie, bieganie, zawisanie, skoki itp.). Kolejne lata to żmudna optymalizacja kodu na potrzeby 64 kB pamięci i tworzenie kolejnych poziomów. Aż nadszedł 16 października 2011 roku, kiedy to pełna, grywalna wersja gry Prince of Persia ujrzała światło dzienne i mogła zacząć cieszyć rzesze spragnionych rozrywki miłośników tych ośmiobitowych komputerów.

W świecie C64 to duże wydarzenie - nie codziennie powstaje na tą platformę port gry i to jeszcze takiego formatu! Do samego wykonania nie można mieć również zastrzeżeń - oprawa graficzna konwersji stoi na wysokim poziomie, podobnie jak muzyka. Zgodność z oryginałem praktycznie stuprocentowa!

Pozostaje pogratulować autorowi uporu i samego rezultatu oraz docenić tytaniczną pracę jaką włożył w stworzenie tego portu.

Więcej informacji o procesie tworzenia na blogu autora: http://popc64.blogspot.com.

Maciek (autor Serwisu)

Platforma: Commodore 64/128
Autorzy:
Kod: Andreas Varga
Grafika: Steven Day/Andreas Varga/Mikael Backlund
Muzyka: Andreas Varga
Efekty dźwiękowe: Owen Crowley
Data wydania: 16 października 2011